Foto: z otevřených zdrojů
Řidiči často ignorují hlavní pravidla péče o pneumatiky a „zabíjejí“ je předčasně
I ty nejdražší automobilové pneumatiky se opotřebovávají, ale řidiči si je často sami „zničí“ mnohem dříve, než by měli. Odborník s desetiletou praxí vyprávěl o 5 klíčových pravidlech péče, která pomohou prodloužit „život“ pneumatik na několik sezón a vyhnout se nebezpečí na silnici. Informuje o tom portál UA.Motors.
Nejčastější chybou, která vede k nerovnoměrnému opotřebení, je nesprávný tlak. Odborník upozorňuje: Tlak by se měl kontrolovat alespoň jednou měsíčně a rozhodně před každou delší cestou.
Důležité: neměli byste se spoléhat na údaje na samotné pneumatice, ale na hodnoty uvedené v návodu k obsluze vozidla nebo na speciální nálepce na sloupku dveří řidiče. Nedostatečný nebo nadměrný tlak nejen „žere“ běhoun, ale také zvyšuje spotřebu paliva.
Pneumatiky se opotřebovávají nerovnoměrně, zejména na hnací nápravě. Pro vyrovnání tohoto procesu doporučuje odborník každých 8 000 až 10 000 km vyměnit přední a zadní kolo. To je důležité zejména u vozidel s pohonem předních kol, kde se přední pneumatiky opotřebovávají mnohem rychleji.
Pokud zjistíte, že se běhoun opotřebovává nerovnoměrně (např. „žere“ vnitřní nebo vnější část), urychleně zkontrolujte seřízení kol. Porušení nastavení zavěšení nejen rychle zničí pneumatiku, ale také výrazně zhorší jízdní vlastnosti vozidla.
Nejvíce se guma „pálí“ od agresivní jízdy. Prudké rozjezdy ze semaforů, nouzové brzdění a agresivní manévry výrazně snižují životnost pneumatik. Klidný a plynulý styl jízdy vám umožní udržet pneumatiky o několik sezón déle.
Fatální chyby při ukládání
Sezónní pneumatiky je třeba správně skladovat: na suchém, chladném místě, mimo dosah přímého slunečního záření. Odborník jmenoval klíčové podmínky:
- Pneumatiky na discích – skladujte ve svislé poloze.
- Pneumatiky bez disků – ukládejte ve vodorovné poloze.
I když se běhoun zdá být hluboký, guma má svou trvanlivost. Kritická zbytková hloubka dezénu je u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních pneumatik 4 mm. A již po 5-6 letech používání začíná guma ztrácet pružnost („třísloviny“). Po 10 letech od data výroby by měla být pneumatika vždy vyměněna, i když se opotřebení zdá být zanedbatelné.
